sunnuntai 2. lokakuuta 2011

En tråkig lördag och en härlig söndag

Hej! Ajattelin taas tehä tämmösen perus viikonloppupostauksen, koska sillon tapahtuu yleensä eniten. No, tää viikonloppu toisaalta oli kyllä ehkä pieni poikkeus. Perjantaina mä en tehny mitään. Tai no menin salille, tulin kotiin, katoin Idolsin hostiskon -ja isän kanssa, lagasin sohvalla, sen jälkeen lagasin mun sängyssä, jonka jälkeen sain kammettua itteni harjaan hampaat ja peseen kasvot jonka jälkeen menin nukkuun. Vilken roligt fredag kväll jag hade!

Somehow the pieces just don't come together...
Lauantai ei kyllä ollu sitten yhtään parempi... Vietin suurimman osan päivästä yksin, omassa huoneessa, koska hostäiti lähti tapaamaan vanhoja opiskelukavereitaan, ja oli poissa kaksi yötä, joten ei myöskään ollut mitään aktiviteettia, koska yleensä hostäiti sitä jostain aina järjestää. Toisaalta oli kyllä ihan rentoa, koska hienovaraisesti sanottuna toi mun hostäiti on vähän semmonen pomottava tyyppi, enkä aina oikeen osaa rentoutua sen seurassa sen takia... Mutta ei se mitään, kaikilla on huonot puolet. Mut siis takasin siihen lauantaihin. Eli olin siis tosi pitkään yksin. Koneella tuli surffattua varmaan koko youtube läpi, vaikka oisin voinu ees tehä vaikka niitä koulujuttuja! Kännykkäpeleissäkin tuli ihan hyvällä menestyksellä edettyä. Ja kyllä mä yhen hyödyllisen jutun tein: vaihdoin lakanat! Aaltoja :D Mutta siis yksin ollessa aloin taas miettimään, että entä jos en saakaan täällä läheisiä kavereita ja meneekö kaikki nyt oikein...Tai entä jos oisinkin päässy toiseen kouluun? Jos oisin eri paikkakunnalla? Eri perheessä? Millasta olis? Sainko sen kaikista parhaimman sijotuksen mitä voi saada? Tiiän, että mun perhe on hyvä, ja en sitä haluis vaihtaa, mutta entä jos oisinkin eri perheessä? Ne saattais asua pienessä kaupungissa, oisin tavallisessa koulussa, missä muhun moni haluis tutustua.

Mutta sitä ei voi tietää, koska tää elämä on vaan sattumasta kiinni. Joten eipä tässä kai muuta kun että mun ei varmaan pitäis ajatella niin paljon, just go with the flow. Mulla on semmonen tapa, että aattelen välillä vähän liikaa, varsinkin jos oon yksin liian kauan, ja alan pyöritellä asioita mielessä. Kuulun siis siihen ihmisryhmään, joka varmaankin sekois muutamassa päivässä jos ois yksi autiolla saarella :)Mutta tietystikin vaihtovuosi on myös tosi paljon itsestä kiinni! Vaikka asioihin ei vois vaikuttaa, niin niihin voi kuitenkin vaikuttaa sillä asenteella! Kun asenne muuttuu, muuttuu myös asiat jotenkin hassusti ;) Loppujen lopuks lauantai olikin ihan hyvä päivä, kun menin alakertaan hostsiskon kanssa tekeen mun svenska a-läksyjä. Sit tehtiin yhdessä ruoka (jag hatar att haka gullök förresten), minä, hostsisko -, veli -ja isä, minkä jälkeen katottiin Pirates of Caribbean 4, joka suoraan sanottuna oli niin turha leffa, että huhhuh sentään :D Kuten kolmonenkin. Mutta ihan hauska kumminkin, ja siisti merenneitoineen päivineen! Tämän jälkeen painuin aikaisin pehkuihin, paremmalla mielellä :)

Mutta nyt siihen parempaan sunnuntaihin :) Tapasin siis mun area repsiä. Tiesin, että se piristäis mun mieltä paljon, koska tuun aina hyvälle mielelle Tukholmassa seikkaillessa, ja muutenkin mun reps on ihan älyttömän AURINKOINEN (siis ihan oikeesti, ei vaan sen takia, että sen nimessä on A, jos muistatte ystävänpäiväkortit...) ihminen. Semmonen joka jotenkin valaisee ympäristönsä kanssa. :) Mutta vielä paremman asiasta teki, että mukana oli myös sen kaks muuta vaihtaria, ketä se siis ohjaa (?). Suomalainen ja saksalainen tyttö. Mutta arvatkaas mitä? Mä en puhunut muuta kuin ruotsia ;) Siis tietty jotain piti välillä sanoa enkuks, koska se saksalainen (en osaa kirjottaa sen nimeä) ei osaa vielä kovinkaan paljon ruotsia, mikä on tietty ymmärrettävää. Mutta suomalaisen Aidan kanssa puhuin paljon ruotsia, koska se käy Suomessa ruotsalaista koulua, eli puhuu hyvää ruotsia, ja selkeää, koska aksentti on suomalainen :D Ja sillekin sanoin vaan pari sanaa suomeks, mikä muuten tuntu oudolta! :D Koska tunsin ekaa kertaa vaihdon aikana että nyt ollaan muuten kielen ytimessä :D Ja tajusin myös etten muista enää YHTÄÄN saksaa, paitsi "ich bin Maija, und ich bin sechzehn Jahre alt". Ihailtavaa. Ja monesti oon muuten tän vaihtovuoden aikana alkanut miettiä kieltä tälleen tosi tiiviisti, siis että miten tää kieli on tämmönen jne, ja alkanu miettiä että oisko ne kielet se mun juttu... Ei voi tietää!
Mut siis oli kyllä todella mukavaa jutella, ja vielä kun Aida ja se toinen jako saman kokemuksen - kylmän vastaanoton koulussa! Toivottavasti nähtäis jossain vaiheessa uudelleen vielä... Viimeistään Göteborgissa! Oonkohan maininnut että 20. päivä meen Göteborgiin STS-vaihtarien tapaamiseen?
No jokatapauksessa, ei kai siinä kummempaa kerrottavaa. Oli mukavaa, ja alan ymmärtää että mun pitäis oikeesti päästä keskustelemaan ruotsiks, että pääsisin kieleen sisään! Se nimittäin tapahtuis aika nopeesti jos sen tekisin. Mutta tässä kuvia:

Tästä se lähtee... Käveltiin siis Norrmalmstorgilta satamaa pitkin semmoselle sillalle, mistä
pääsee myös Vaasamuseoon, ja sit tosta portista sellaseen puistoon :)
Jos nyt en oo ihan väärässä, niin toi paikka oli Djurgården. Mut en sano varmaks.
Niinkun Aida puhui, toi ois aivan täydellinen paikka lenkkeillä. Sitä siis jos tekisin ;) Pitäis varmaan alottaa...
Tuolla mihin lopulta päädyttiin, oli kauniita siirtolapuutarhoja! Jännä ajatella, että noikin pian peittyy lumella...
Mums! Tuolla lähistöllä oli semmonen ihanan rento kahvila, missä fikailtiin. Ja siis tottakai mä söin palan mutakakkua.
Mä oon syvästi, ja peruuttamattomasti rakastunut. Paitsi toi yksilö ei ollut sellaen "oikeenlainen".
Koostumus hyvä, mutta maku liian "starkt". Parhaat mutakakut on Rådmansgatanin Espr Housessa ja Muffin Bakeryssä.


Toi on kyllä aivan täydellinen "syksyfiilistelypaikka", jos haluaa selvittää vaikka ajatuksiaan ihan omassa rauhassa,
tai  tehdä romanttisen kävelyretken jonkun ihanan ihmisen kanssa ;)
Vad härligt! Kesti muuten aika kauan, ennen kun tajusin mitä tossa lukee. Niin, mitä siinä sit lukee? ;)
Ja sit "spåralla" Sergerstorgille, mistä T-Centralelti juna kotio.  Hihi, sekin alkaa jo olla rutiini :) Siistiä!
En tiiä mistä suunnasta tultiin. Mut veikkaan ettei tosta källsorteringista :D
 Siinäpä se viikonloppu. Mitä tästä siis opimme? Vaihtari, älä vietä liikaa aikaa yksin, ole vaikka isäntäperheen kanssa. Ja puhu maan kieltä, missä olet, niin asiat alkaa mennä paljon paremmin. Nyrkkisääntö: englannin puhuminen on syntiä (paitsi englanninkielisissä maissa :)! Karua, mutta totta.

Ha det bra!

Tässä vielä biisi, mihin voin samastua. Oon jotenkin nytten kuunnellu paljon Lion Kingin biisejä, koska niissä on jotenkin semmonen mun elämäntilanteeseen sopiva sanoma ja muutenkin ne on ihanan rauhallisia, tarttuvia, jne. Tässä siis pari biisiä, joita oon lähipäivinä kuunnellut:


As you go through life you'll see
there is so much that
we don't understand
And the only thing we know
is things don't always go
the way we planned
But you'll see everyday
that we'll never turn away
when it seems all your dreams come undone
We will stand by your side
fill with hope and fill with pride
We are more than we are
WE ARE ONE


Tää nyt ei mun tänhetkisiin fiiliksiin liity mitenkään, mutta ajattelen vaan yhtä ihmistä,
joka ei oo enää meidän kanssa täällä, ja toivon että asia on näin.:)

Pps. Tiiän, musta on tullu ihan outo joku tunteilija ja tämmönen "wou, elämä on sitä ja tätä". Mutta tää vaihto jotenkin vähän avartaa tätä elämänkatsomusta!

6 kommenttia:

  1. Sä kirjotat mielenkiintosia postauksia! :) Hih ja toi mutakakku tosiaan näyttää olevan aika vakiohomma (aina rullaan näitä postauksia alas ja ootan millon ruutuun tulee taas mutakakkufoto ;) mutta kieltämättä se on hyvääää!! Mä oon itekki ollu vaihdossa ja tuntu et varsinki ne vaikeet hetket kasvatti mua ihmisenä pidemmän päälle tosi paljon. Mutta sen ymmärtää ja huomaa vasta vaihtovuoden jälkeen! :)

    Jessi

    VastaaPoista
  2. Kiitos paljon, kiva kuulla!:) Ja joo se on.. En oo oikeen niin innostunu mistään muista leivonnaisista, niissä on aina jotain vikaa, joten toi mutakakku on tommonen vakio ja jos sen jossain kahvilassa nään niin sehän sitten lähtee mukaan :D Voi kun kiva, varmaan tulee semmosia hetkiä että ymmärrät mistä puhun! Mutta vaikeudet vahvistaa todellakin.. You'll understand one day (haha lion king biisissä!) ;)

    VastaaPoista
  3. Tiedän tasan tarkkaan ton sun lauantaisen fiiliksen! Mulla oli ekat puoli vuotta sellanen hostperhe, että tiesin alusta lähtien ettei siitä oikeestaan voisi tulla mitään. Ajattelin sen kuitenkin olevan vaan kulttuurishokkia ja hidasta sopeutumista. Lisäks koulussa mun luokka oli luonnontiedeluokka, mikä tarkotti Itävallassa lähes suoraan että ihan friikkiä jengiä. Kaverit mitä ikinä sainkaan oli vähän kauempana asuvia ja sellasia, joiden kanssa nyt oli kun ei valinnanvaraakaan ollut (= Suomessa en olis hengannu niiden kanssa)... Et ei helppoo ollu. Mut muhun toi tää tietty yks kappale aina voimaa ja uskoa tulevaisuuteen. :)

    Natasha Bedingfield - Unwritten
    Feel the rain on your skin
    No one else can feel it for you
    Only you can let it in
    No one else, no one else
    Can speak the words on your lips
    Drench yourself in words unspoken
    Live your life with arms wide open
    Today is where your book begins
    The rest is still unwritten, yeah


    Kuuntele ihmeessä (tai oot todnäk jo kuullukki) ja paljosti tsemppiä! ♥ Oma aktiivisuus vaikuttaa kaikesta eniten.
    Vaikeudet vahvistaa ihan pirusti ja jälkeenpäin ajateltuna ei koko vuodessa kaduta mikään: onneks se oli sellanen kun oli, mun vuosi. :')

    (Mäkin sain maailman parhaan hostperheen ja tutustuin niihin oikeisiin ystäviin ehkä 1½ kk ennen lähtöä yllättävässä paikassa: partiossa :D Kaikki parani siis loppua kohden! (paitsi luokkatilanne pysyi samana mut ei aina voi voittaa.))

    VastaaPoista
  4. Niinpä, ei aina kaikki mee silleen niinkun haluis, mut eihän se vaihto olis sama asia jos kaikki menis heti tosi hyvin! Koska vaikeudet vahvistaa :) Mut sulla on kyl aika kurja et oli perhe aluks huono ja koulukin! Onneks mulla on menny perheen suhteen asiat oikein! Ja niin, sama mullakin vähän, että useimmat ihmiset keiden kans oon koulussa, nii en suomessa niitten kanssa olis varmaankaan.. Ja nää on siinäkin mielessä erilaisia että hirveen vähän puhuu keskenään! Toisaalta se on hyvä, koska sitten tämmönen ei-ruotsiapuhuva pystyy välillä osallistuun "keskusteluun" ;) Ja jep, tiiän ton biisin, ja voin kuvitella et se autto sua, ku on tommonen positiviinen ja tollanen :) Kiitti paljon kommentistas, toivon kyl et asiat silleen pysyy hyvinä ja ne pahimmat vaikeudet on jo kohdattu!:)

    VastaaPoista
  5. Maijjaaa what's up with you?! :D so emotional :D ei vaan, mä oikeesti sillein ehkä tajuun minkälaista sillein sulla välillä on siellä!:) don't worry be happy! (täällä suomessa ei oo niin ihanaa tällä hetkellä, ainakaan mulla!) Hirveesti tekemistä ja paniikki mm. vanhojen mekosta... hjelpa mig? :) tiiätkö siellä mitään hyvää sivustoa mistä vois tilata halvalla :D

    -Reetta

    VastaaPoista
  6. Hahah, aijaa :D Musta tuntuu et kirjotan ihan normisti, koko ajan joku kommentoi et kirjotatpa avoimesti ja näin! Mut enpä ala tätä mitenkään romantisoimaan, ehkä ihan hyvä tulevillekin vaihtareille antaa realistinen kuva :)
    Voi teitä kun hössötätte koko ajan vanhoista! Jos haluut ottaa lungisti niin mietin sitä et sulla on pari! Ja hmm... pitää kattoa :) Laitan fb jos löydän jotain.. Katoin nimittäin itekin niitä viime talvena. Ha det bra!:)

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!