sunnuntai 28. elokuuta 2011

Kuulumisia

Okei, en oo nyt kirjottanu mitään vähään aikaan. Ja syy siihen on se, että en vaan millään ehi :D Mulla on jo monta sähköpostia oottamassa vastausta, monta kaveria kelle haluisin puhua ja liian paljon aiheita mistä kirjoittaa. Ja myös liian paljon mietittävää. No nyt voin ainakin sen verran tiivistää, että mulla on kaikki hyvin :) Ja toinen fiilis pähkinänkuoressa: I like - the hostfamily, I dislike - the school.

Nikke-lintu on söpö, mutta mulla on vahva tunne että se inhoo mua :D Onneks Simba-kissa tykkää musta ♥
 Mut siis mut laitettiin kouluun, jonka voitte hyvin te jyväskyläläiset kuvitella kun mietitte tätä: Lyska meets Steiner. Mikä mua ärsyttää on se, että oisin halunnu ihan tavalliseen kouluun. Koska en oo ikinä ollu niin in to "soitetaan kitaraa koulun lattialla villasukat jalassa"-juttuihin. Tai "tehdään taideteos mistä kukaan ei ymmärrä mitään"! Okei nyt nauran itelleni :D Joten mun päässä on pyörinyt tää juttu et pitäisköhän mun kenties vaihtaa koulua... Koska nyt se on vielä mahollista, en oo nimittäin ehtiny vielä kiintyä tohon missä nyt oon. Mut huono puoli on se, että mun pitää alottaa taas kaikki alusta - kouluun tutustuminen, oppilaiden ja opettajien tunteminen, ja jonkun porukan kenen kanssa voin olla-saaminen. Ja muutenki toi mun koulu on niin ihanan lähellä! Ja sit vielä se juttu, et mun pitäis alkaa puhuun hostäitille tosta koulun vaihdosta, ja sen mielestä taas on hyvä tutustua erilaisiin ihmisiin. Koko prosessi alusta. Eli: yritänkö nyt tyytyä siihen mitä saan, mut ei olla aivan tyytyväinen VAI ottaa riski ja alottaa koko koulujuttu alusta? Sanokaa mielipiteenne! Koska tietenkään mä en osaa päättää.
Mut nyt teen tämmösen mitä oon tehnyt-listan viime viikolta, että kaikki saa vähän selkoa et mitä oikeen oon puuhaillut jne.

Tiistai: Tiistaina oli siis toka koulupäivä, mitä en olis kyllä halunnut kohdata. Onneks kuitenkin puhuin sen tytön kanssa jonka kanssa olin maanantaina vaihtanut pari sanaa, ja olin sitten päivän sen kanssa. Mutta huomasin että ollaan vähän eri aaltopituudella, varsinkin kun sen jotain kolmosluokkalaisia kavereita tuli meijän kanssa syömään... Ihan erilaista porukkaa! Noh, sitten kun pääsin kotiin soitin heti äitille skypessä, ja valitin koulusta. Kyllähän siinä sit itkukin pääsi että miksi oi miksi mut laitettiin tämmöseen kouluun! Kieltämättä sama tunne vieläkin, tosin ehkä vähän lievempänä.

Keskiviikko: Luokan leiri, jolle en TODELLAKAAN olis halunnut mennä. Aamun valmistautuminen meni ihan hirveessä masiksessa, ja äitille tuli laiteltuu viestiä et en todellakaan haluis mennä, mutta äiti sit tsemppas että kyllähän meet, joitakin asioita elämässä on vaan tehtävä, ja koulun vaihtoon ei todellakaan auta se, että jättää leirin väliin eikä edes yritä sopeutua. No, lähinkin sitten bussilla Danderydiin, mistä mentiin toisella bussilla Norrtäljeen. Nää kaks matkaa vietin yksin, ja mietin vaan että miks lähin vaihtoon. Sit (luojan kiitos) tämmönen aika tavallinen tyttöporukka mun luokalta kysy et haluisinko olla niitten kanssa. Ai haluanko?! Olin ilonen, vaikka en nyt sanois että mitenkään oisin päässyt mukaan tän porukan juttuihin, mutta eipähän ainakaan yksin tarvinnut olla. No Norrtäljestä me sit mentiin sinne Barnens Ö:hön, eli semmoselle maalaissaarelle, jossa yövyttiin yks yö. Suurin osa ajasta oli tylsää, koska vapaa-aikaa oli liikaa, mutta välillä oli ihan mukavaakin.

Norrtälje
Åhlgrens Gården (?), paikka missä yövyttiin
Torstai: Järkyttävä herätys. Yks elämäni järkyttävimmistä, valehtelematta. Kun heräsin, en ihan heti tajunnut että oon edelleen siellä Barnens Ö:ssä leirillä mun luokan kanssa... Oli ihan hirveetä kun mietin että vuos vielä Ruotsissa, haluun kotiin perheen ja ihanien kavereitten luokse, takaisin helppouden maailmaan! Fiilikset oli kyllä aika synkät. Mutta siitä kun aamu lähti käyntiin niin oli semmonen perusolo, mutta ootin kyllä poislähtöä leiriltä. Lopulta (3 tunnin) matkan jälkeen olin väsyneenä, rupun näköisenä kotona, mutta kotona odottikin hostveljen läksiäiset vieraineen päivineen. Aattelin vaan että kiva juttu, mutta kun vaihdoin vaatteet ja vähän ehostin itteäni ja menin pelaamaan korttia hostveljien -ja siskon serkkujen kanssa, niin olikin ihan hauskaa. Nauratti hirveesti ja kaikkee, mietin vaan että what the fuck oonko maanisdepressiivinen tai jotain :D? Mielialat heittelee laidasta laitaan. Noh, todellakin laidasta laitaan, nimittäin juhlien jälkeen soitin äitille, koska oli pakko puhua koulusta ja leiristä, ja itkin tietty taas. Kysynpähän vaan että mikä mulla on?

Perjantai: Koulupäivä, eikä... En ois halunnu mennä kouluun taaskaan. Mut ei se niin paha loppujen lopuks ollutkaan. Ne samat tytöt oli onneks mun kans kun leirilläkin :) Se oli tosi kiva. Iltapäivällä oli koulun kick-off-party, missä taideoppilaat näytti viikon aikana tekemiään töitä, osa mediaoppilaista tekemiään kuvasarjoja ja osa lyhytelokuvia, musiikkioppilaat esitti (tosi hyvin) muutamia biisejä ja me näytettiin kuvia sieltä leiriltä. Tärkeetä? No mut enpä tiiä mitä muuta soial studies-programmilaiset vois näyttää. Koulun jälkeen kävin Sollentuna Centrumissa tekeen vähän pakollisia ostoksia ja sitten ilta vietettiin perheen kanssa, ja sit tuli näitten tuttavapariskunta kylään.
Ja vihdoin se Sollentuna Centrum in its all grace!


Lauantai: Eka mentiin shoppaan Stinseniin (toinen ostari ihan lähellä), jonka jälkeen kotiin, ja Sollentuna Centrumiin (joka btw alkaa olla aika nähty). Sitten alettiinkin valmistautumaan illan juhliin! Hostäitin siskon miehellä oli 50v synttärit. Ne oli Lidingössä, joka on Tukholman hienointa asuinaluetta. Ja sen mukasia myös ihmiset (ja päivänsankarin talo) oli. Oli kyllä vähän ahistavaa olla niin hienossa seurassa, mutta tommoset asiat on hyviä tulevaisuuden varalta ja thank god osaan käyttäytyä etiketin mukaisesti! Mutta ihan mukavaa loppujen lopuks oli, ei siinä mitään.

Olihan mun pakko taas ostaa jotain tämmöstä! Tällä kertaa se oli pöllösormus 6e, Glitter
Olin ihaillut samoja korkkareita eri värisinä kesällä, ja nyt päätin ne sit ostaa, kun mietin että oikeeta mokkaa ja mustat.
Kiilakorkokorkkarit 90e, Vagabond
ps. Mun jalat näyttää vanhan naisen jaloilta, kiva.
Päiväkirja - blogi vaan mulle ittelleni, saan kirjottaa ihan mitä fiiliksiä vaan haluan!:)
Kierrevihko 17e, Ordning och reda
Sunnuntai: Tänään näin Alinaa (joka on siis myös Tukholmassa, itseasiassa Lidingössä vaihtarina YFUn kautta) Tukholman keskustassa, ja oli ihana puhua suomea! Riitti kyllä kaikenlaista puhuttavaa, vaikka Alinan kaveri en oo ollutkaan ennen tätä vaihtoa :) Käytiin Mäkissä syömässä, kierreltiin kauppoja, ja vielä Muffin Bakeryssä, missä söin aivan ihanaa mutakakkua. Aluks oltiin kyllä vähän hukassa tuolla, mutta sitten löyty kaikki kivat kaupat, ja päästiin kunnolla vauhtiin :D Tosin en kyl löytäny ite mitään muuta kun päiväkirjan ja jotain muuta turhaa. Mutta ehkä ihan hyvä vaan. Ja oon muuten tosi tyytyväinen itteeni, nimittäin osasin ihan ilman ongelmia tonne keskustaan ja takas! Musta on tulossa suurkaupunkilainen!


Tuolla oltii kahvilla :)
What could I take..?
Interesting :D
Päädyin mutakakkuun ja appelsiinismoothieen, ja tein kyllä ihan oikeen valinnan!
Toi mutakakku oli tosi hyvää! Vaikka en ookkaan yleensä hirveesti leivonnaisten perään
Siinäpä se! Siinä on infoa vähän pitemmäks aikaa. :) Tosin varmaan ens viikon alussa teen vihdoin sen huonepostauksen. Mut nyt ollaan täällä oltu viikko, eikä vielä oo mitään ylitsepääsemätöntä tullut vastaan, paitsi noi koulujutut ja toi järkyttävä koti-ikävä, joka sekin tosin kesti vaan vajaan päivän, onneks. Musta alkaa tuntua täällä jo kodilta, koska tuun kaikkien kans niin hyvin toimeen tässä perheessä. Jotenki vaikee kuvitella että tulis jotain ongelmia, mut eihän sitä ikinä tiiä. Mut on siunattu ilmeisesti ihanalla hostperheellä, mut kolikolla (tai vaihtovuodella) on aina kääntöpuolensa, tässä tapauksessa se on toi koulu. Enkä ees tiiä mitä huomenna tapahtuu, koska en pääse kirjautumaan SchoolSoftiin, eli en tiiä mun lukkaria. Pitää siis herätä huomenna silleen, että meen joskus varttia vaille kaheksan koululle että voin kysyä mun lukkaria. :D Kiva jos ne on silleen, joo sulla alkaa kymmeneltä :) Meen sitten kotiin tekeen huonepostausta! Onneks toi koulu tosiaan on niin super lähellä.

Ps. Yksi ero Suomen ja Ruotsin välillä huomattu: nää ei syö täällä iltapalaa! Eikä oo ainoastaan kyse mun hostperheestä, vaan myös Alinan perheessä sama juttu kuulemma. Ja nää ihmetteli ku sanoin että joo, tottakai mä syön jotain ennen ku meen nukkumaan! Huvittavaa! Tosin en sit tiiä syökö Suomessa kaikki iltapalaa. Meidän perhe ainakin. Miten on? Syökö teidän perhe iltapalaa?

15 kommenttia:

  1. hahaha vitun pissis iha oikei sullekki välillä että ei kaikki oo nii pumpuliin käärittyä unelma dream johannatukiaisglamöör lifeä. piä helveti hauskaa siel lyskäs

    VastaaPoista
  2. Kyllä todellakin iltapala on ihan pakollinen päivässä! Kummia ne ruotsalaiset :D

    Tuosta koulujutusta, on kyllä hieman hankalan oloinen juttu. Ehkä vielä viikon verran kattelet et mitä tehdä, lähteekö niiden kaa yhtään rullaan mut jos vielki tuntuu et kaikki on erihenkisiä eikä vaikuta omalta paikalta, niin sitten voisit toki yrittää hostien/järjestön kanssa miettiä että olisko mahdollista vaihtaa. Mutta odota vielä hetki ja kato tilannetta, ettei myöhemmin aattele et päätti liian nopeasti :) Mukava kuitenkin jos hostien kanssa sujuu tosi hyvin! Se on melkein puolet vaihtariudesta.

    VastaaPoista
  3. hahaha vitun pissis iha oikei sullekki välillä että ei kaikki oo nii pumpuliin käärittyä unelma dream johannatukiaisglamöör lifeä. piä helveti hauskaa siel lyskäs

    Huhhuh nauroin tolle :DDDDD
    ja myös tolle sun kuvaukselle tosta koulusta......

    VastaaPoista
  4. Anonyymi: Hmm, joku (steinerilainen) tais vähän loukkaantua :D t. Tuksu

    Jusa: Noniin, nimenomaan!
    Niinpä, koska oon jo vähän alkanu tottuu tohon, mut en kumminkaa oo sillee iha tyytyväine, ku haluisin iha tavalliseen kouluun. Ehkä toi viikon ajan kattominen on iha hyvä idea :)

    Netta: Mäkin :D Mähän oon melkee ku Tuksun kaksoisolento ;)
    Ja hyvä!! Yritän viljellä mun huonoo läppää ku en oikee pysty sitä koulus tekeen. Tosin hostperheen lapset on jo saanu osansa..

    VastaaPoista
  5. Jos haluat tavalliseen kouluun, niin voithan sinne yrittää päästä, mutta kokeile nyt vielä tosiaan semmonen viikko vielä että onnistuuko rullaamaan, jos ei niin kokeile sitten vaihtoa :)

    VastaaPoista
  6. Haha tääl ausseissa on ihan sama homma, ei kukaan syö dinnerin jälkee (about 7pm) mitää :D Mut kyl ainakin mun mielestä kaikki suomessa syö iltapalaa, en oo ikinä törmänny kehenkään joka ei söis!

    Tsemii sinne kouluun ja kavereitten kans ja muuta, toivotaan että rupee paraneen ja että pääset kokeen sitä kivaakin koulussa oloo! :)

    VastaaPoista
  7. :) sinuna vaihtasin koulua, ehkä. :D oli varmaan paljon apua tästä mielipiteestä ;)

    ja tottakai iltapala kuuluu päivään! :O outoo ettei ne syö.

    VastaaPoista
  8. Mä taidan ihan oikeesti olla Suomen ainoasta supisuomalaisesta perheestä, jossa päivällinen syödään kello 9 jälkeen ja siksi ei mitään iltapalaa nautita :D
    Mutta hyvä, että host-perhe on kiva. Ja eiköhän noi kouluasiat järjesty, ellei nykyinen koulus tunnu hyvältä niin kannattaisi varmaan vaihtaa. :)

    VastaaPoista
  9. väsymys ja mielialanvaihtelut johtuu kulttuurishokista! Sitä ei välttämättä heti tajua ees omaavansa, itekki huomasin sen paljo myöhemmin ja mulla oli just tota itkua ja äitille soittelua! Kyl se siit viel hymyks kääntyy!

    Ja tost koulusta! Ite vaihoin koulua ekan viikon jälkee. Tosin syy oli suurimmalta osin se, että opettajat vaati multa liikoja mun kielitaitoon nähden. Mun ois pitäny osata kaikki jutut rehnungswesenin tunnilla(talousmatikkaa), eikä ne ymmärtäny et en ymmärrä paskaakaa mitä ne puhuu. Sit vaihoin koulua ja elämä alko hymyillä(: Ekaks olin siis sellases business painotteises koulus ja sit siirryin normikouluun. Joten jos tuntuu siltä, että koulus ei oo kivaa, ni puhu siit arearepil tai hostperheel! Älä jää sinne yksin tuskissa kierimään(: Tsemppiä!!

    VastaaPoista
  10. it's me: Jeps, mun kyl kannattais varmaa kattoo vielä viikon ajan, jos alkaisin tosta koulusta tykkään, koska se koulun vaihtaminen on nii iso prosessi kumminki..

    Hanna: Haha, ehkä se on vaa joku suomalaisten juttu!:D Ja en mäkää oo törmänny! Aattelin jo et onko meijän perhe vaa outo ku syyän iltapalaa, mut sit aattelin et kyllähä muissaki perheissä syyään. Ja kiitos tsempeistä, sulle tsemppiä sinne Ausseihin kanssa :)

    Anonyymi: Hmm, tekis kyllä mieli.. Mutta pitäs kokea ne alkukankeudet uuelleen.. Äh, en tiiä!:D
    Jep, samaa mieltä iltapalan suhteen :)

    Lina-Lotta: Hmm, päivällinen yheksän jälkeen? Toi kuulostaa enemmän etelä-eurooppalaiselta kun supisuomalaiselta.. Mut täytyy kyllä myöntää että meilläkin vähän heittelee toi illallisen ajankohta tonne yheksän kieppeille :D Niinpä, totta puhut koulun ja hostperheen suhteen :) Päivä kerrallaan vaan!

    Jenni: Niijoo.. Tosin ei tunnu yhtään kulttuurishokilta, pikemminkin mitä-jos-kaikki-meneekin-pieleen-shokilta :D Mut hyvä et muillakin on ollu samallaista, koska välillä tuntuu et joillakin vaan lähtee heti rullaan ihan täydellisesti uudessa maassa :D

    Aivan, okei :) Kuinka kauan kesti se koulunvaihtoprosessi? Ja millasta oli mennä uuteen kouluun, kun et tyyliin ollut alkupäivien tutustumisissa mukana jne? Ja oliko vaikeeta vaihtaa? Mietin vaan ku mulla on kyse niinkin pinnallisesta asiasta kun siitä, että ihmiset on vaan erilaisia, että onnistuiskohan mulla yhtä hyvin kun sulla toi koulun vaihto.. Mut joo, pitää kattoa viel yks viikko :) Kiitos tsempeistä!

    VastaaPoista
  11. ööhm toi eka anonyymi ? Mä sanoisin et vaihda koulua! oot siellä kumminkin vaan vuoden,eikä sitä kannata viettää kurjuudessa:)Ja kyllä,meillä syödään iltapalaa;D

    VastaaPoista
  12. jeaa, vaiha vaa koulua :-)mut mites ne tytöt joihin oot tutustunut? voisitko kuvitella että pystyisit hengaa niiden kaa vuoden ? jos et niin vaiha ihmees ja nopeesti ! onks se toinen koulu sit miten kaukana?

    VastaaPoista
  13. Anonyymi: Haha, niinpä :D Eipä paljo saanu kommentti kannatusta ja hyvä niin! Niin, totta, jos saisin nyt vaihettua koulua päivässä ja alotettua siellä IHAN ALUSTA tekisin sen right away, mutta nyt mun pitäis alottaa siellä kesken kaiken, joten en tiiä mitä teen :( Ku täällä oon päässyt ees jotenkin mukaan nytten.

    Kaisse: Voi, kunpa se oiskin nii helppoa :D! Mut on ne tytöt ihan kivoja, mut tosi erilaisia ku mun omat kaverit.. Tällä hetkellä tosin ajatus, että oisin niitte kanssa vuoden tuntuu vähän oudolta, mutta ehkä en oo vaa tutustunu niihin kunnolla. Ja en itseasiassa tiiä että mihin kouluun sit pääsisin. Mut tän koulun ihan vieressä on toinen koulu, joka on iha normaali. Ja sit on se Rudbeck, josta oonki kirjottanu. Muut taitaaki olla sit Sollentunan ulkopuolella :s

    VastaaPoista
  14. jos olisin sun tilanteessa niin vaihtaisin koulua. toki saattaisin viel pari päivää kattella että rupeeko sujumaan..

    :)tsemppii

    VastaaPoista
  15. Marianna: Voi ei tätä valinnan vaikeutta :D Mut katon kyllä pari päivää viel, se on vaa nii rankkaa se uuteen kouluu meno ku ei oo ketään tuttuja siellä, en haluu kokee uudelleen :/ Kiitos tsemeistä :)

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!