perjantai 2. syyskuuta 2011

Om svenska skolan + muuta juttua

Hei! Aattelin vähän kirjottaa ruotsalaisesta koulusta. En tiiä kiinnostaako ketään, mutta ite ainakin oon huomannut niin paljon eroja tietyissä jutuissa jo ekan (opiskelu)viikon aikana että huhhu. En sitten tiiä johtuuko osittain siitä, että on just eka viikko ja monet tunnit menee siihen kurssin suunnitteluun ja ihmisten esittelyyn... Mutta jokatapauksessa: (Huom! Kirjotan siis tän silleen et vertaan mun omaan, 500 oppilaan kouluun ja tähän Ruotsissa olevaan 250 oppilaan)

Tahti on 10x hitaampi. Suomalaiseen lukioon verrattuna tuntuu ruotsalainen koulunkäynti kunnon matelulta. Tulee ihan olo, että mitä me oikein tässä jahkaillaan, ei oo aikaa hukattavaksi! Mutta ainiin, kaikissa paikoissa ei yritetä mahduttaa yhtä kurssia siihen reiluun 30 viikkotuntiin. :D Ite tosin tykkään nopeesta tahdista, koska sillon tunneilla ei ehdi kuolla tylsyyteen ja muutenki jää päälle se opiskeluvaihde (en toki kuulosta hikulta tai mitään). Just toi tahti ehkä saakin siihen lukioon vähän semmosta amis-henkeä.

Opettajat on... erilaisia. Ainakin pienessä koulussa sen huomaa (varmaan myös Suomessa sama juttu), että opettajat on ihan erilaisia oppilaille. Ottaa enemmän yksilöllisesti huomioon, ja riittää ehkä pikku hetki kahdenkeskeiseen juttutuokioon jos sellaiseen tarvetta on. Voi tosin olla, että vaihtarin on vähän eri asia sanoa kun normioppilaan, mutta kumminkin. Täällä mun koulussa on ainakin tosi mukavat opet, joille voi heti sanoo jos on jotain ongelmia. Ja hmm, otsikko tosiaan oli suunnattu tähän yhteen juttuun, nimittäin pari päivää sitten samhällskunskapin tunnilla katoin et jaahas, tolla opella on nuuskat huulessa, ok... :D Sit mitä ihmettä, tää vaa ottaa purkin taskusta ja laittaa vielä lisää? Kaikkien edessä! Hahahah :D Kysyin vielä vieressä istuvalta et onks tää normaalia nii se vaa et joo. Voin vaan kuvitella mitä meijä koulussa tosta tulis...

Kurssin alussa tustutaan. Jännä juttu, koska mun koulussa ei tulis kuuloonkaan että arvokasta opiskeluaikaa tuhlattais johonki tutustumiseen. Tai ei nyt varsinaisesti tutustumiseen, mutta tänään naturvetenskapin (I think I wanna kill myself... fyssa, matikka, kemia ja bilsa yhdistettynä ♥) tunnin alussa jokanen tyyliin kerto perheestään, harrastuksista, tulevaisuuden suunnitelmista jne. Mut ihan kiva kumminki, nii oppii vähä tuntemaan ihmisiä.

Paljon luokkapainotteisempaa. Suomen lukiohan on luokaton, eli ei mitään väliä luokalla silleen muuten kun ykkösen alussa, mutta nää vaan jatkaa kakkosellakin luokan kanssa, ja meillähän oli vielä se tutustumisleirikin vaikka kaikki tunsikin jo toisensa (uusia oppilaita lukuunottamatta). Mut ei siinä mitään. Se vaan on vähän paskempi homma, jos se luokka onkin ihan tyhmä. :D

Lukkari on OUTO. Alan jo ikävöidä palkkeja ja säännöllistä lukkaria, jossa luettiin tiettyjä aineita tietyissä jaksoissa ja jokaista yhtä paljon. Eikä mitkään (paitsi jotkut valinnaiset) aineet jatkuneet enää toisissa jaksoissa. Koeviikotkin selkeytti, koska sillon selkeesti oli tehny työnsä eikä mitään epämäärästä yläastemeininkiä. Tätä vois melkein siis verrata yläasteeseen! No ok, tietty ihmiset on kypsempiä, mutta jotenkin ku nää ei silleen ite tee lukkareitaan ja menee niin paljon just luokan kanssa... Suomessa on niin paljon kätsympää! Kun aineetkin voi valita ite, eikä tarvii jotain linjaa noudattaa.

Siinä se. Tää nyt oli vähä tämmönen virallinen ja tylsä aihe, mutta jotenkin oli pakko kirjottaa tääkin juttu tänne. En nyt siis tiiä, että mitkä noista on hyviä asioita, ja niitäkin voi kattoo niin monelta kannalta (vaihtari ja normioppilas), että vaikee sanoo. Mut kurssijärjestelmästä en ainakaa tykkää!

Söpöliini ♥ Sori oli pakko laittaa jotain kuvia tähänkin postaukseen :D
Ja sit päätin tehä plus -ja miinuslistan miks mun kannattais pysyy tossa koulussa ja miksi ei:

+ Ihanan lähellä (kävelymatka n. 4 minuuttia vaan!)
+ Mukavat opet
+ Oon jo saanu jotakin tuttuja keitten kanssa voin olla
+ Kaikki on hoidettu, mulla on lukkari ja kaappi jne.
+ Koska käydään (koulun piikkiin) aina lounasravintoloissa syömässä, saa masun täyteen hyvää ruokaa
+ Kivan pieni, että mut myös huomataan! Ja rakennuskin on pieni, joten löyän paikat tosi helposti
- Ihmiset ei oo kovin samantyylisiä kun mä, ja nekin jotka ees vähän on, on kumminki aika erilaisia
- Tää kuulostaa nyt tosi pinnalliselta, mut en oo nähny niitä "Ruotsin hyvännäkösiä jätkiä" kyllä mun koulussa ainakaan :D Paitsi yhen Robert Pattinsonin näkösen!
- En haluis enää käydä läpi sitä prosessia et meen uuteen kouluun, kaikki paikat on uusia ja eka kukaan ei puhu mulle ja tulee hirveen paha mieli ja haluisin vaan kotiin.
- En tiiä mihin kauas joutuisin jos alkaisin sitä kouluu nyt vaihtamaan

Päivän asu xD ei vaan, kuhan yritän jotain kuvia keksiä tätä postausta piristämään
Ps. noi farkut oli huippuostos! Tänäänki koulussa sain jopa neljältä ihmiseltä kehuja niistä :)
Okei, eli plussat nyt toistaseks voitti. :) Viihdyn tuolla koulussa ihan hyvin, tosin vähän on kyllä tylsää, koska en voi hirveen hyvin osallistua keskusteluihin kun en kumminkaa nii hyvin ruotsia ymmärrä. Siitä päästäänkin toiseen aiheeseen, nimittäin siihen ruotsin puhumiseen. Jep, en oo vieläkään sitä alottanu, vaikka oon ollu täällä nyt sen kaks viikkoa. Tiiän, säälittävää, koska osaisin kumminki jonkin verran puhua, mutta tuntuu että siihen on hirvee kynnys, kun mun lausuminen on niin kauheen kuulosta ja enkkua on nii helppo puhua. Se itseasiassa alkaa jo tuntua toiselta äidinkieleltä. :D No, ehkä pitää nyt vielä tehä asioita hankalammaks ja nolata itteni ja alkaa puhua sitä ruotsia vaikka suomenruotsalaisella aksentilla jos ei muuten! Voi paska :D

Voispa ihminen pärjätä pelkillä hedelmillä :D
Ja voispa joku pilkkoa ne mulle valmiiks...
Mitäs muuta... (ei sillä, ettei tässä sitä tekstiä jo muutenkin tarpeeks olis) Oon alottanu hyvän ruokavalion! Tai siis, hyvät ruoka-ajat, jos tarkkoja ollaan. Syön aamupalan ennen kouluun lähtöä, sitten koulussa lounaan ja ehkä välipalan jos on nälkä ja lopuks illallisen. Iltapala on siis kokonaan karsiutunut pois mun päivän ruokailuista! Ja mikä parempaa, oon päättäny olla viikolla syömättä karkkia (tai ainakin ostamatta, nimittäin jos nää on ostanut vähän karkkia illaksi, niin luuletteko että voin kieltäytyä?)! Ja itseasiassa on jopa ihan hyvin toiminut. Toivottavasti saan nyt pidettyä tän linjan, nimittäin se ois tosi hyväks. Vielä kun tähän plussataan salilla käyminen ja tanssiharkat 2krt viikossa, niin eiköhän mun suunnitelma pudottaa pari kiloa vielä tule onnistumaan! Ja toivottavasti en nyt saa jotai tyhmää palautetta tosta parin kilon pudottamisesta. Nimittäin oon kesän aikana lihonut, ja haluun pudottaa ne kilot pois. Piste. Mutta eipä tässä muuta! Haluan onnitella, jos oot jaksanut tänne asti lukea ;)

Trevlig helg för er alla!

Ps. Oon ollu vähä kipeenä, nyyh. Ja mikä parasta, oon saanu kommentteja myös muilta, että näytän kipeeltä ja että Maija (vai pitäisikö sanoa "Maja" :D) sulla on ihan punanen nenä ja miks tulit kouluun, mene kotiin lepäämään. :D Hmm, enköhän mä osaa ite arvioida kuinka kipee oon ja kyllä tiedän nenäni olevan punainen kun olen kipeä, ei siitä muistuttamista Suomessakaan ole unohdettu!

7 kommenttia:

  1. Vähän jännä kuulla et koulu on tollee ihan erilaista vaik ruotsi on niin lähellä ja kaikkee :-D muthei sulla tulee varmaa ihan superkiva vuos siellä :----)

    VastaaPoista
  2. Niinpä! Ite aattelin et ok siellä on ne lukiolinjat, mut tuskinpa muuten nii kummosia eroja, mutta on toi kyllä aika erilainen! Mut veikkaan et samantyylisen (linjoja lukuunottamatta) voi löytää Suomestakin:) Ja niinpä, tai toivon ainaki että tulis!:)

    VastaaPoista
  3. Hei, Maja, mäkin oon saanu tääl ihan uuden nimen! Aliina heter jag :) Ja oon saanu kuulla sitä jo niin paljon, et jos joku nykyään kysyy multa mun nimee niin sanon jo itekin et Aliina :D!

    VastaaPoista
  4. Hahaa, nii no meidän pitää hyväksyä tosiasiat, että turha yrittää pärjätä suomalaisilla nimillämme:) Ja siis kirjotetaanko myös Aliina :o Koska hei mä oon jopa koulun kirjoissa Maja!! Mut onneks sentää se lausutaa suunnillee samalla tavalla ku Suomessa :D

    VastaaPoista
  5. hahaha kopsasin ton Trevlig helg för er alla! - jutun google kääntäjää nii se sano että hyvää joulua teille kaikille =))) okei

    VastaaPoista
  6. Moi! Sulla on superkiva blogi! Millanen host-perhe sulla muuten on (sori jos detaljit on tullu jo jossain aiemmas postauksessa) ? Toi kisu on aivan ihana, taitaa olla sun hyvä kamu!:) t.Sini

    VastaaPoista
  7. Anonyymi: En tiiä oliks toi sarkasmia vai mitä, mutta luotatko todella google-kääntäjään?:) mä oon täällä kuullu ihmisten sanovan trevlig helg viikonlopun alkaessa, ja luotan enemmän niihin kuin googleen.

    Anonyymi: Voi kiitos tosi paljon:) Mun hostperheessä on 12v tyttö, mua vuoden nuorempi poika ja samanikänen poika, joka tosin on nyt Kanadassa. Ja tietty vanhemmat. Lisää voit lukea tuolta :) -> http://mittarisverige.blogspot.com/2011/06/min-vardfamilj-hostperhe.html
    Ja jeps, se kissa on tosi gullig :) Toivottavasti pitäis muakin kamunaan..

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!