torstai 15. syyskuuta 2011

En månad i Sverige

Noniin, nyt on tullu sit yks kuukausi täällä täyteen! Siis YKSI kuukausi! En voi oikeesti uskoo että oon ollu täällä jo kuukauden, mutta totta se on. Enää 9kk jäljellä? En tällä hetkellä tiedä, et onko se hyvä vai huono asia, mutta kumminkin. Mutta mitä tän kuukauden aikana on ehtinyt tapahtua? (sori Alina, tajusin just, että täähän on melkeenpä sun matkimista!:D)

Mä oon:

Näyttää viattomilta päällepäin!
Mut ne on bad to the bone: pelkkää rasvaa ja sokeria
♦ Kokenut elämäni suurimman muutoksen
♦ Lentänyt yksin lentokoneella (kuulostaa muuten ihan siltä, kun oisin ite suunnilleen ohjannu sitä :D)
♦ Mennyt tuntemattomaan kaupunkiin, perheeseen ja kouluun
♦ Oppinut tekemään asiat toisen perheen tavalla
♦ Matkustanut yksin metrolla
♦ Mennyt kouluun, josta en tunne ketään
♦ Oppinut, että "aina ei voi voittaa"
♦ Tutustunut erääseen ihanaan perheeseen. Nimittäin mun hosteihin ;)
♦ Syönyt hostisän tekemää kantarellipastaa (?), ja totesin että heaven is a place on earth :D
♦ Syönyt ekan kerran elämässäni "chokladbollin", ruotsalaisen perinneleivonnaisen
♦ Ollut periruotsalaisissa sukujuhlissa (50v synttäreillä)
♦ Kätellyt massor av ihmisiä (joista 90% nimeä on muista)
♦ Saanut rohkeutta uusiin tilanteisiin
♦ Selvinnyt tilanteista, joita oon pelännyt
♦ Oppinut ymmärtämään ruotsia aika hyvin
♦ Saanut kaksi ystävää: Alina ja Britta!
♦ Tutustunut moneen mukavaan ihmiseen
♦ Syönyt liian monta kertaa ulkona (joka päivä koulun kans) ja käynyt kahvilassa (ja saanut mutakakkuaddiktion)
♦ Oppinut sietämään erilaisuutta
♦ Varmistunut siitä että kyllä, kaikilla on huonot puolensa
♦ ...mutta myös ne hyvät, ja niitä kannattaa ajatella enemmän :)
♦ Kypsynyt, ja lopettanut turhasta valittamisen
...Ja paljon muuta!


En tiiä, oonko vaan erityisen hyvällä mielellä tällä hetkellä, mutta voin sanoa, etten tällä hetkellä kadu vaihtoon lähtöä yhtään! Jos mietin kuinka paljon oon oppinut kuukaudessa, niin kysymys kuuluu, että mitä opin 10 kuukaudessa? En yhtään ihmettele, jos ihmisistä, jotka on olleet vaihdossa tulee vahvempia ja itsevarmempia, sillä täällä ollessa on kokenut niitä hetkiä ihan pohjalla, toivoen että pääsis kotiin, mutta myös niitä upeita fiiliksiä, että täällä mä nyt oon, ihan itse, ja mulla on vielä monta hyvää kokemusta eessä! Eli jos nyt mietit, että pitäiskö lähteä vaihtoon (tai opiskelemaan ulkomaille, au pairiks jne), niin lähde, jos vaan mitenkään mahdollista. Toi summa, minkä vaihtovuosi yleensä maksaa, on aika suolanen, mutta sen mitä se antaa, ei voi rahalla mitata :) Ite toivon, että tää jatkuis nyt yhtä hyvin (ja ehkä paremminkin) kun alkanutkin, ja pidän aina mielessä: myös vaikeuksista voi kiittää...

USKALTAKAA!
Kuva: weheartit.com, motto: by minä!

Ps. Ihan pieni pessimistinen lisäys: listasta puuttuu vielä se sujuva ruotsinkielentaito... Se pitää korjata! Laitettaisko tavotteeks vaikkapa uudenvuoden jälkeen?:)
Pps. Älkää ihmetelkö jos mun seuraava postaus onkin sit astetta negatiivisempi. Semmosta se on täällä - ylä- ja alamäkiä!

Cecilia Vennersten - Det vackraste

9 kommenttia:

  1. Moi Maija! Minkä järjestön kautta sä oot siellä Ruotsissa+ Mä oon nimittäin Exploriuksen kautta Norjassa ja mun kaveri Kia YFU:n kautta siellä Ruotsissa Ôstersundissa ! Olin ihan pakahtua onnesta kun löysin sun blogin ja et sä kirjotat sun tunteista noin aidosti, koska täällä mä oon ihan samassa tilanteessa ja tunnen juuri noita samoja tuntemuksia! :) Tässä on mun blogi tääältä Pohjois-Norjasta jos haluut seurailla, en toki kirjota ihan näin avoimesti kuin sä ( voisin toki alkaa kirjoittaa, sun blogi rohkasis mua siihen tosi hyvin) mutta kuintekin : http://fannie-l.blogspot.com

    VastaaPoista
  2. Fanni-Eriikka: Ahaa, joo! Tiiänkin tän kian, tai en silleen henk.koht, mutta mun ystävä joka on täällä Tukholman alueelle vaihtarina, siis Alina, tuntee Kian ku ne oli sillä leirillä yhessä YFU:n kanssa :) Ja kiva että blogi ilahduttaa! Samassa veneessä ollaan:) Välillä just mietin, et kirjotanko liian avoimesti, mut eipä se kai haittaa, ku musta tuntuu et siitä ei oo mitään haittaa ku kirjotan vaan itestäni avoimesti, en muista. Ja mitäpä sitä juttuja peittelemään, kyllähän kaikki tietää että uuteen maahan muutto on vaikeaa! Mut joo, meen kattomaan sun blogin todellakin! Onko norjaa muuten vaikea ymmärtää?

    VastaaPoista
  3. Haha, Maija! Sori, et mä oon ollu tääl sen pari päivää kauemmin, niin voin tehä tämmöset normipostaukset ennen sua...:D

    VastaaPoista
  4. No dämn!:D Tota en tullu ajatellekskaan.. hei millo teillä on muuten syyslomaviikko koulussa?:)

    VastaaPoista
  5. Olis kiva kuulla sun kuulumisia ihan kahden kesken :(

    VastaaPoista
  6. Anonyymi: Okei, riippuu vähän siitä kuka oot :D Reetta, Ansku..? :D Jos mun kaveri nii mä kanssa :)

    Alina: Ok! Meillä TAITAA olla toi sama :) päivät 21-30

    VastaaPoista
  7. Nej, meil on vasta seuraava viikko :( Kiva mikä facebook chat tää meiän keskustelu tääl on :DD

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!