sunnuntai 1. tammikuuta 2012

Vastaukset kysymyksiin - osa 1

Ekaksi, anteeksi kamalasti, ois pitänyt tehä tää postaus jo muutama viikko sitten, mutta kuten tiiätte, mulla oli netti rikki jne. Alunperin oli suunnitelmissa että lisäisin vastaukset videolla, mutta nyt päätin että enpäs teekään niin koska video(i)sta tuli yhteensä 20min pituset ja niitten lisäämiseen menis AIKA kauan aikaa. Joten päätin nyt mennä yksinkertasimmalla tavalla. :) Lupaan että videopostaus tulee vielä, mutta luulen että monet ois vaan lähinnä tylsistynyt tohon mun höpötysvideoon! Ja älkää ihmetelkö paria kysymystä oon vähän muuttanu, koska ne ei ollu silleen kysymysmuodossa, mutta sisältö on silti sama. Mutta joo, nu kör vi:

Miten kaikki raha jutut menee vaihtariperheissä tai siis esim jos meette jonnekki vähän pidemmälle reissuun tai muuten vaankin syötte ulkona, niin kuka maksaa?
Teoriassa vaihtarin pitäis maksaa kaikki muut jutut paitsi kotona syöminen, vesilaskut ym. sellaiset itse, mutta mun ei oo tarvinnu maksaa tyyliin jos ollaan yhessä menty leffaan, ja nyt kun mennään lasketteleen, niin ei mun siitäkään tarvii maksaa. Mut periaatteessa riippuu ihan perheestä, jotkut vois pyytää vaihtaria maksamaan, mutta mun perhe ei oo pyytänyt ja musta se tuntuis ihan oudolta jos pyytäisivät. Tavallaan, enhän mä tavallaan oo valinnut että mennään laskettelureissulle. ;D (ei sillä, ettei kelpais!)

Ja sit ku olitte siellä teatterissa niin kuka makso? Baletissa :D Mutta siis hur som helst, hostäiti maksoi sen lystin.

Ja sit oon miettiny joululahjoja, miten niitten kanssa tehdään?
No tässä sama juttu, hostperheellä ei oo mitään velvollisuutta ostaa mulle lahjoja, mutta oishan se tosi outoa jos ne ei sitä tekis. Joten yleensä hostien oletetaan antavan ainakin pari lahjaa vaihtarille, ja vaihtarin kanssa jotain hosteille. Mutta täytyy kyllä sanoo, että mulle tuli ihan yllätyksenä joululahjojen määrä ja taso! 

Mitä hyviä puolia on ollut vaihtoon lähdössä? Entä huonoja?
Hyvät puolet on nää perus itsenäistyminen, kielen oppiminen, kypsyminen, maailmankuvan avartuminen, uusia tuttuja jne. Tiiätte kyllä. Huonoja puolia ei oo mun mielestä, tai no sehän riippuu ihan kokonaan asenteesta. Negatiivisenkin voi kääntää positiiviseksi. Esim. vaikeudet isäntäperheen kanssa = osaa arvostaa omaa perhettä ja vaikeudet vahvistaa.

Miksi menit juuri Ruotsiin vaihtoon ja toivoitko ensisijaisesti Tukholmaan pääsyä?
Oon tehnyt postauksen "Varför Sverige" josta voi lukea miks lähdin Ruotsiin. Mutta suurin syy oli se, että halusin oppia ruotsin kielen. Ja en voinut laittaa aluetoivetta, mutta en kyllä myöskään mielessäni toivonut Tukholmaa, melkeinpä päinvastoin. Aattelin että isossa kaupungissa ei mua kukaan ees huomais. No, siinä olin tavallaan oikeessa, mutta rakastan Tukholmaa kaupunkina ihan hirveesti ja oon tyytyväinen mun sijotukseen. :)

Oliko sulla Ruotsin lisäksi muita vaihtoehtoja ja toivoisitko nyt, että olisit valinnut jonkun toisen maan?
Oli. Eka mietin vähän aikaa Jenkkejä ja Australiaa, mutta ne karsiutu pian kielen takia. Osaan kumminkin ihan kohtuu sujuvaa enkkua jo. Sit 2. toiveeks laitoin Espanjan ja 3. toiveeks Saksan, jos en nyt ois päässytkään Ruotsiin.

Mikä sun ruotsin numero oli ennen vaihtoon lähtemistä?
Yläasteellä 7/8, lukiossa kummastakin kurssista 9, mutta en voi sanoa olleeni mikään vahva 9.

Suurimmat erot Ruotsin ja Suomen välillä?
Vaikee sanoa, koska asun Tukholmassa jossa meno nyt on vähän sivistyneempää, ja paljon on tullut juhlapyhiä vietettyä Lidingössä, joka on siis Tukholman semmosta hienostoaluetta, joten oon varmaan saanut aika sivistyneen kuvan Ruotsista. Mutta omien kokemusten perusteella vois sanoa että ruotsalaiset on tehnyt kaikesta vähän hienompaa, on vähän avoimempia ja sit koulusysteemi on tosi erilainen.

Mikä on ollut tähän menneessä parhain kokemus vaihdossa olon aikana, mikä huonoin?
Hmm... Parhaat kokemukset on ollut kielessä edistyminen ja sit jotkut pienet jutut jollon on ollut hauskaa, esim. joulu ja uusvuos. Mutta ei semmosia suurempia wou-elämyksiä oo ollut, siis silleen että voisin nimetä päivämäärän. Huonoin kokemus voi olla ehkä eka ja toka koulupäivä, sit kun hostäiti vähän ilkeili siinä alussa ja kun menin näitten serkun ja sen kavereitten kanssa ulos ihan alussa, kun en osannut paljon yhtään ruotsia...

Mitä sä odotat sun vaihtovuodelta?
Että puhun hyvää ja melko virheetöntä ruotsia täältä lähtiessä ja että jäis hyviä kokemuksia mieleen ja muutenkin itsenäisyyttä, jota oon kyllä jo saanut.

Mitä kaipaat eniten Suomessa?
Perhettä ja kavereita, ja sitä elämän helppoutta, kun ei tarvii koko ajan sopeutua, miettiä asioita ennen kun sanoo ja esittää tyytyväistä jos ei sitä ole. Ja sitä, että voi heittää läppää ja tulla silleen huomatuksi esim. koulussa ja ihmisten seurassa.

Onko sulla toista nimeä, jos on, mikä?
Mun kokonimi on Ada Maija Juulia. Ada on tavallaan oikee nimi, Maija kutsumanimi ja Juulia toinen nimi.

Mitä sä haluat tehdä aikuisena?
Haluun lukee psykologiaa tai kieliä yliopistossa. Toisaalta en haluis olla opettaja, vaan joku sellanen aika tärkeä ihminen joka vois silleen menestyä. Toisaalta, en oo mikään bisnesihminen tai mitään... Ja tietty haluun perheen. :)

Haluatko sä lapsia? Kuinka monta? Nimivaihtoehdot?
Hahaha :D Haluan! Joku kolme varmaan, ja en kyllä nimiä oo miettinyt.

Mitä kuuluu?
Haha, tällä hetkellä kuuluu ihan hyvää, nyt kun on ollu vähän muuta mietittävää enkä oo huolehtinu liikaa. :D

Lempiruoka (huom ruoka, ei mutakakku :D)?
Hah, mutakakku on kyllä kieltämättä herkkua... Mutta tykkään tosi paljon esim. lohesta ja katkaravuista. Mun mielestä katkaravut on jotain niin hyvää! Eli joku katkarapu/lohi-voileipäkakku ois ihana. Ja sellanen tulee oleen myös mun ylppäreissä, sen oon päättänyt. ;) Sit tykkään tyyliin pastasta yhistettynä johonkin kermaseen carbonara-kastikkeeseen, jossa on tyyliin pekonia, kantarelleja tai katkiksia... ♥

Toinen osa tulee pian! Piti laittaa kahteen osaan ku tuli vastattua niin pitkästi ja Blogger alko temppuileen (lihavoitti silleen puolet tekstistä, nii piti poistaa se osa... huoh)

4 kommenttia:

  1. Semmoisen lohikatkarapuvoilepäkakun reseptin voisit tuoda sieltä tuliaisina :)

    VastaaPoista
  2. En tiiä mistä sellasen sais... Tai no ehkä hostäidin vanhemmilta, ne nimittäin teki kerran semmosen :)

    VastaaPoista
  3. Hieno juttu et joku lähtee Ruotsiinki vaihtoon! =) Kyllä sitä ruotsiiki nii paljo Suomessa arvostetaa ja varmaa hienoo päästä siihenki kulttuuriin sisälle :) Jään lukemaan =)=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii, monesti oon kuullu et oho, mites Ruotsii lähit? :D Mut kyl täälläki on ollu paljo opittavaa :) ja kiva että jäät lukeen!

      Poista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!