sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Ett stort beslut

Jotkut varmaan muistaa, miten ehkä vielä kuukausi sitten mietin että miten teen kouluasian suhteen, koska sieltä tuskin tuun saamaan niin hyviä kavereita ja siellä on niin erityylisiä ihmisiä. Päätin kumminkin, että toistaseks en kouluu vaihda, koska on mulla muutamia kavereita koulun ulkopuolellakin, ja perheenkin kanssa on ihan kiva välillä viettää aikaa.

Mutta nyt mä oon kumminkin päätökseni tehnyt. Oon aika varma, että en voi mun luokkalaisista tytöistä vapaa-ajan kavereita saada, paitsi ehkä yhdestä, mutta sekin aina vaan juhlii, mikä ei oo kovin hyvä juttu mulle, jos tiiätte STS:n säännöt ja no, mun hostäiti nyt on aika tiukka muutenkin... Mietin hirveen pitkään (oikeestaan koko ajan kun oon tota koulua käynyt), että mitä teen: jatkanko opiskelua paikassa, johon olen sopeutunut mutta en viihdy kumminkaan hirveen hyvin, vai otanko riskin, ja vaihdan kouluun josta voisin saada samantyylisiä kavereita? Nyt lopultakin, oon valinnut jälkimmäisen. Nyt ois tavotteena, että joululoman jälkeen alotan uudessa koulussa. En tiiä yhtään missä. Se saattaa olla se Sollentunan iso koulu Rudbeck, tai joku ihan muu. Vaikka tunnin koulumatkan päässä, ei voi tietää... Toivon kumminkin, että oon tehnyt oikeen valinnan. Että en kadu myöhemmin, että miks piti yrittää hakea täydellisyyttä, kun asiat oli ihan hyvin ennen.

Mut en vaan haluu ajatella, että mulla ois voinut olla hauskempi vaihtovuos. Ja sanoa kaikille että joo, en kyllä saanut paljon ketään kavereita, ja eipä sitä tarvii Tukholmassakaan käydä, kun ei siellä oo ketään kenen luona vierailla! (paitsi hostperhe) Sitten taas mietin, että no tarviiko olla? Tai että paranisko asiat omassa koulussa keväällä?

Huh, liian vaikeeta, ja eipä tollaset asiat oo ikinä helppoja päättää, varsinkaan mun tyyliselle ihmiselle. Mut loppujen lopuksi, eihän se tuleva koulu ois kun paikka, jossa opiskelen seuraavat 5kk mun elämästä. Ei mikään lukio jossa ollaan kolme vuotta. Ja mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Okei, ehkä en saa yhtään kaveria, mutta se on vaan elämää, mulla on onneks elämä Suomessa. Ja sainhan mä kavereita koulusta, jossa on eri tyylistä porukkaakin. Ja ainakin jos ei muuten, niin oon nähnyt myös eri näkökulmista, että millanen se ruotsalainen koulu onkaan. Ja ehkä on helpompi saada kavereita, kun puhun kumminkin varmaan aika hyvin ruotsia joululoman jälkeen, enkä ees käyttäisi enkkua uudessa koulussa.
Ei voi tietää mitä tapahtuu, mutta täytyy tehdä itse parhaansa, ja loppu on sitten tuurista kiinni...



Mitä itse tekisitte mun tilanteessa? Tai onko teillä ollut ite samanlaisia ongelmia, ja jos on, niin otitteko riskin vai jäittekö vanhaan tilanteeseen? Nyt todellakin toivon että saan jonkinlaista (asiallista!) feedbackia tästä...

Ps. Huomenna oon ollut Ruotsissa 3kk !


Sopii fiiliksiin: Lady GaGa - Highway Unicorn (Road to Love)

12 kommenttia:

  1. Toivon mukaa asiat paranis siellä! Ja saisit kavereita joittenkaa viettää aikaa. Onnea uuteen kouluun :)

    Tää taitaa olla eka kerta kun kommentoin vaikka olen jo lukenut lähdöstäsi saakka :)

    VastaaPoista
  2. Niin sitä mäkin toivon. :) Tai siis silleen mikäs täällä ollessa, käyn koulussa ja ehkä sillon tällön satun tekeen jotai ihmeellistä mut seki on usein vaan jonkun toisen vaihtarin kanssa tyyliin... Ku haluisin tehä jotain myös silleen ruotsalaisten kanssa ja kokee oikeesti sitä kivaa vaihtoaikaa! Mut kiva että seuraat ja kommentoit :)

    VastaaPoista
  3. Kannatti todellakin vaihtaa, itekki oon vaihtamassa lukioo nyt mut siis ihan Suomessa ja paras päätös tähän hätään. :) Joten eiköhän se hyvin (tai paremminkin) mene. :)

    VastaaPoista
  4. Nii, kai sitä pitää joskus poistuu mukavuusalueeltaan jos haluaa asiat paremmiks. :) Luinkin tosta sun koulunvaihdosta sun blogista, ja kiva jos se on menny hyvin! Ehkä joskus vaan jutut on silleen että vika ei oo itessä, vaan paikassa.. :)

    VastaaPoista
  5. Oi että oikesti, oon niin ilonen, että oot tehny tän päätöksen, että vaihdat koulua. Mun on niin monesti pitäny kommentoida sulle että suosittelen vaihtamaan, mutta oon aina unohtanu. Ei nimitäin kovin hehkeltä vaihtarielämältä suoraan sanottuna oo tää sun juttu kuullostanu kun on muitakin vaihtariblogeja seurannu. Ja siis oon 100% varma et se ei johdu susta vaan ihan oikeesti koulusta. Niin ku kerroit joskus, että sillä sun luokalla on ollu jo aiemmin ongelmia niin oikeesti ei vaihtari tee sitä tilanteesta yhtään helpompaa tai niistä ihmisistä yhtään vastaanottavaisempia tai siis jos nyt yhtään sait kiinni tästä ajatuksesta. Ja mä oon varma, että tästä alaspäin ei mennä, koska niinkuin sanoitkin niin ethän sä tuoltakaan koulusta vapaa-ajan kavereita ole saanut, joten vaikka et tuoltakaan sais niin asia on plus miinus nolla. Tätä en kuitenkaan usko, koska en voi uskoa, että olisi toista koulua, joka olis noin epänormaali :D Mitä ihmetä mä rupesin jaarittelemaan oikeesti :D Mutta siis musta oot tehny ihan älyttömän hyvän päätöksen ja näin voit saada sun vaihtarivuodesta niin paljon enemmän irti!! TSEMPPIÄ! :)

    VastaaPoista
  6. Haha, kiitti kommentistas ja sympatioista! :) Mut oonko antanut kuvan että oon ihan pohjalla täällä? Ei tässä onneks mitään hätätilannetta oo kumminkaan. Mä toivon kanssa et saisin kavereita, kyllähän sen karman lakikin sanoo, että kun oon tuolla nyt ollu saamatta kummemmin ketään vapaa-ajankavereita, niin nyt ansaitsisin parempaa :D Mutta mietin vaan että jos ahneella on paskanen loppu enkä saa edes niitä kouluhengailukavereita!! Mutta ainakin yritän ite parhaani, ja ehkä sitten kaikki meneekin tosi hyvin :)

    VastaaPoista
  7. Mäkin luulen, että oot kyllä tehny nyt ihan oikeen päätösen ton koulunvaihdon suhtee. :) Sä oot puhunu siitä niin pitkään jo täällä blogissa, että kyllä nyt kannattaa jo ottaa riski! :) Sitpäpaitsi, jos se tuleva koulu on yhtään normaalimpi niin ihan varmana saat kavereita! :D Ja oisit todellakin miettiny tän vuoden jälkeen, että no oiskohan kumminkin kannattanu.. Kyllä tää on varmasti parempi näin! :) Tsemppiä!!

    VastaaPoista
  8. Menetät hyvät kouluruoka sapuskat D:

    VastaaPoista
  9. Katri: Niin, tota mäkin mietin etten niinku jää sit katumaan! Ja tavallaan, ei mulla erityisesti nyt menetettävääkään oo :D Toivon kyllä et saisin kavereita:)

    Fabrizia: Yeah, it's a damn good song and thanks :) Though I'm wonderin how did you understand the text...

    Anonyymi: Jep sama on kyllä käynyt mielessä, mut ruoka ei oo mun elämä joten det e lungt.

    VastaaPoista
  10. Moikka! Loysin tan sun blogin sattumalta vaihtarifoorumia lukiessani. Itse olen parhaillani Argentiinassa vaihdossa, takana melkein 9 kuukautta, kaksi jaljella.

    Makaan en koulustani pitanyt, mutta alussa luulin sen vain johtuvan siita, etten osannut kielta enka pystynyt muiden kanssa kommunikoimaan ja olemaan oma itseni. Kului puoli vuotta, osasin jo puhua sujuvasti, eika koulussa ollut edelleenkaan hyva olo. Pohdin koulunvaihtoa ties kuinka monta kuukautta, ja lopulta paatin vaihtaa toiseen kouluun, jossa minulla oli kavereita. Ehka vuoteni paras paatos! Nykyaan mulla on koulussa aina hyva olla, olen samanhenkisten ihmisten kanssa ja naen kavereita joka paiva. Ihanaa!
    Jos sulla on just esimerkiksi samanikaisia kavereita koulun ulkopuolella niin harkitse esimerkiksi heidan kanssaan samaan kouluuun vaihtamista :) Tsemppia!

    VastaaPoista
  11. Moi!:) Kiitti pitkästä kommentista, tulee olo että oon varmaan tekemässä oikeen ratkaisun :) Aika monelta oonkin kuullut et koulunvaihto on ollut se oikee ratkaisu, ja sit on alkanu mennä paremmin! Kun haluun kumminkin semmosen hyvän vuoden, et mulla on kavereita vapaa-ajallakin ja opin tunteen paremmin samanikäsiä ruotsalaisia. Hyvää vaihtovuoden loppuu sulle sinne Argentiinaan!

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!