torstai 22. joulukuuta 2011

Jullov!

Hehe, mulla alkoi tänään joululoma, ihan kivaa. Täytyy kyllä sanoo, että Rudbeckissä järjestetään kaikki hirveen hyvin, kouluun tullessakin oli semmosia tulilyhtyjä ja porukkaa ULKONA jakamassa glögiä ja pipareita. Meijän pyttelitenillä mentorstidillä (=pienen pienellä ro-tunnilla, tosiaan meitä oli siellä neljä, siis me vaihtarit ja meidän rento mentor joka ei oo ees opettaja) oli fika, ja sen jälkeen mentiin katsomaan julavslutningshow, jossa jotkut laulo ja silleen. Ja täytyy kyllä sanoa, että isosta koulusta löytyy hyviä talentteja.
Mutta sitten päästiinkin pois. Sitten menin Tukholmaan ja kävin Balettakademista hakemassa mun tanssiesitys-dvd:n, minkä jälkeen Sollentuna Centrumiin vaeltaan ja yksin fikaan (=lue bageli ja appelsiinimehu) aluevalvojan antamalla Wayne's Coffeen lahjakortilla. Mutta kuten voimme todeta, niin Wayne's Coffee suger (=on paska) verrattuna Espresso Houseen, minkä voittekin todeta Alinan uusimmasta postauksesta. Musta on jotenkin kivaa vaan tehdä välillä asioita yksin, tyyliin kierrellä kauppoja, ja ei tunnu todellakaan ylivoimaselta tyyliin fikata (=kahvitella) yksin, toisin kun aiemmin olis. Tavallaan voi ajatella et oon tottunut yksinoloon, mutta se on niin jännä et kun ihminen tottuu johonkin asiaan niin sitten siitä alkaa jotenkin vähitellen tykkäämäänkin. Nojoo, ehkä musta tulee erakko. No ei vaan. Mutta älkää huoliko, mun fikan jälkeen oli belgialaisen vaihtarin Lenan, födelsedagfika (synttärikahvittelu), jonne tuli myös muutama ruotsalainen tyttö. Oli ihan mukavaa.
En nyt tiiä miks kerron nää jutut teille, koska tossa ei oo mitään mielenkiintosta loppujenlopuks, mut mua vaan ahdistaa että oon hylännyt mun blogin. Ja ahdistaa että ei oo mitään kuvia vaan tää on tämmönen tylsyyden pyhättö. :D Nojoo, minkäs teet.

Päivän havainnot:
- Mitä kauemmaksi Tukholmasta menee, sitä kummallisempaa porukkaa on junassa. Ero: tåg mot Märsta (Märstä on lähiö/esikaupunkialue about 20min päästä Sollentunasta) ja tåg mot Stockholm Central (eli porukkaa jotka menee Tukholman keskustaan). Musta on hirveen mielenkiintosta kattoa millasta porukkaa on eri junissa/metroissa/busseissa.
- Mulla onkin hyvä suuntavaisto. Suomessa aina aattelin et mulla on huono suuntavaisto, mutta nyt kun oon täällä itekseni mennyt ja ei oo ketään ollut hyysäämässä, niin oon huomannut et en oo kertaakaan eksynyt täällä ja aina löytänyt hyvin perille. Tänäänkin kun menin sinne Lenalle, ja piti löytää juna-asemalta perille ja en tajunnu sen ohjeista kun pari juttua, niin yhtäkkiä tajusinkin että oon perillä vaikka en ollu ees noudattanut sen ohjeita. Hahahaa.

Mutta tässä tämmönen turha postaus. :) Toivottavasti joku sai jotain irti.

Miten teidän kouluissa lopetettiin syyslukukausi? Ja mitä aattelitte tehdä joululomalla?

PS. Noi suomennokset on ihan yleisön pyynnöstä, kun kuulemma on vaikee saada välillä tekstistä selvää kun tupsahtelee noita ruotsinkielisiä sanoja joukkoon. Jotenkin on kiva kirjottaa ruotsalaisii sanoja tiettyissa asioissa, kun ei aina jaksa miettii sitä suomennosta kun mielessä pyörii ruotsalaisia sanoja. Ja ehkä tekin opitte jotain, hehe!

6 kommenttia:

  1. moikka! :) mä oon aatellu että lähtisin vaihtoon joko ruotsiin espanjaan tai englantiin kun oon lukion tokalla.. ja oon nyt ysillä! mitä kaikkee pitää tehä ennen sinne lähtöä? en oo paljoo vielä katellu mitään, mut aattelin näin eka kysyy sulta :) toivottavasti sulla on ollu kiva vaihtarivuosi! ja ainiin, hyvää joulua!

    VastaaPoista
  2. Anonyymi: Moimoi :) Voi miten kiva! No eka tietysti kannattaa kattoo vähän järjestöjä läpi, että mikä on edullinen jne. Jos oot Ruotsiin lähdössä, niin suosittelen STS:ää tai YFU:ta. Etenkin STSää sen takia, että sen päätoimisto on Ruotsissa, joten niillä on aika hyvä katsaus kaikesta mitä siellä Ruotsissa tapahtuu. Espanjasta ja Englannista en tiiä, niitä varmaan tarjoaa moni järjestö kumminkin. Mahdollisimman ei-kaupallinen on varmaankin paras. Ja no sitten kun oot järjestön päättänyt, niin laitat vaan hakemuksen menemään, ja siitä se alkaa silleen rullaileen, kyllä ne siellä järjestön puolella aina sanoo et mikä on seuraava vaihe. Voit myös laittaa hakemuksen useempaan järjestöön ja mennä useempaan haastatteluun, ja sit kattoo et minkä järjestön kautta haluisit mennä. Ja maan valitsemisessa kannattaa aatella et mitä siltä vaihtovuodelta haluaa. Esim. mä halusin eniten kielen oppimista, ja sen myös oon saanut. :) Ja Englannista sanon sen verran, että oon kuullut et siellä hostaaville perheille maksetaan, joten kannattaa ehkä miettii pari kertaa et haluuko semmoseen maahan missä otetaan vaihtareita rahan vuoksi. Voin kertoa, että siitä ei hyvää seuraa. Mutta tietysti on poikkeustapauksia kanssa! Kysy vaan lisää jos on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni :) God Jul!

    VastaaPoista
  3. kiitti vastauksesta!:) ai rahan takia ottaa vaihtareita...kiva... olitko hyvä ruotsin kielessä ennen kun lähit vaihtoon? mä kun kävin pari kuukautta sitten ruotsissa ja kaupoissa myyjät tuli jotain kysymään tai puhumaan niin en mä tajunnut paljoo yhtään enkä ois nopeesti osannu vastata vaikka mun ruotsi on koulussa 10 :Dja mitä se haastattelu sit muute meinaa? ja miten se host perhe valitaa?

    VastaaPoista
  4. Anonyymi: Jep... Mutta älä menetä toivoo, kyllä varmasti suurin osa perheistä on aivan tavallisia ja mielellään ottaa vaihtarin, mutta Englannin ne suuret luokkaerot vaikuttaa ja et on sit sitä "white trash"-porukkaa kanssa.
    Ja en osannu ruotsii kovin hyvin kyllä kun tulin. Olin saanu yläasteella 7-8 numeroks, ja lukiossa sain 9, mutta en mikään vahva 9 kumminkaa ollut. Ja täällä tosiaan puhuin n. ekat 3 viikkoa enkkua, kun jotenki tuntu et ei ruotsin taidot riittänyt ja muutenki ujostutti mun tökkivä ruotsi. Mut sen verran hyvän kielipään voin sanoo kumminki omistavani et aika nopeesti aloin oppiin ku aloin puhuun. Ja tosiaan tosta koulussa opiskelusta, se on niin eri asia kun opiskella ihan oikeesti maassa, että ei oo mikään ihmekkään jos ei tyyliin kaupoissa asioiminen kovin helposti onnistu. :D
    Niin ja haastattelu, se on lähinnä semmonen katsaus että sopiiko vaihtariksi ja kielitaitoo kanssa, ja pääseekö osallistumaan järjestön vaihto-ohjelmaan. STS:llä se on lähinnä semmonen tarkastus et ihminen nyt on kohtuu normaali, mut Rotarylla taas ihan oikeesti semmonen työhaastattelun tasonen. Riippuu järjestön kaupallisuudesta. Mun piti haastattelussa vastata kysymyksiin enkuks ja suomeks, ja sit paperille kanssa enkuks erilaisiin tilanteisiin mitä vois olettaa tulevan.
    Ja hostperheen valinnasta tiiän sen verran, että eri vaihtareista ns. etitään semmoset maholliset vaihtoehot eri hostehdokkaille. Tietysti esim. allergiat ym. rajottaa. Ja sit tietysti hostien toiveet, esim. kuinka kauan vaihtari haluu olla maassa, sukupuoli ja mistä maasta. Ja siitä sit hostit valitsee. Näin ainakin STS:llä. Eli siis lähinnä katotaan et mitkä perheet on teoriassa sopivia, ja siitä sit perheet kattoo et mikä sopis heille.

    Toivottavasti oli apua. :) Kannattaa mennä vaihtarit.info -sivulle ja sieltä foorumille, siellä on kaikkii vaihtareita ja PALJON tietoa ihan vaihtareilta!

    VastaaPoista
  5. Kiitoskiitoskiitos! Oli iso apu :) lähitkö sä muuten lukion tokaks vuodeks vaihtoon ja käytkö sit vuotta nuorempien kaa lukion loppuun suomessa?

    VastaaPoista
  6. Anonyymi: Kiva kuulla että oli apua :) Ja joo, oon siis käyny Suomessa lukion ekan, ja jatkan sit lukion tokalta kun meen takas Suomeen. Ja joo, valmistun sit niinkun 95 kanssa, mut en sit tiiä, voihan joillain kursseilla olla samanikäsiä kanssa :)

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!