sunnuntai 25. joulukuuta 2011

God Jul!

Tja (=tjänare=tjäna=tja= "cool" tervehdys ruotsiksi) ja hyvää joulua teille kaikille! Aattelin nyt pikaisesti kirjottaa vähän mun jouluaatosta täällä Ruotsissa. Oon kuullut, että joulun aikaan koti-ikävä on pahimmillaan, mutta täytyy kyllä sanoo et ei mulla hirvee koti-ikävä ollut. Vaikka tietysti vähän tuli semmonen haikee olo tuli. Mutta pitää vaan ajatella että hei, jouluaattoja tulee aina uusia, ja onhan se hienoa kokea ruotsalainen joulu.

Meidän perhe lähti puolenpäivän aikoihin mun hostisän veljen ja sen perheen luokse, jotka asuu myös täällä Sollentunassa. Siellä sit syötiin eka ruotsalais-suomalainen julbord. Oli muutamia laatikkojakin siis, koska hostisän vanhemmat on alunperin Suomesta, joten ne tietysti halus vähän tuoda suomalaistakin joulupöytään. Oli kyllä hyvää ruokaa, ja en varmaan oo ikinä aiemmin syönyt itteeni niin täyteen jouluna. Ja yks hauska juttu pitää myös mainita. Ruotsalaiset haluu aina juhlissa ottaa snapseja ja niitä ennen laulaa snapsilauluja, joissa ei oikeestaan ole mitään järkeä, ne vaan rimmaa ja on semmosia lyhyitä. Se oli aika hassua. Me alaikäset sit kippistettiin julmustilla, jota kaikki juo täällä jouluna. Se on vähän niinkun kokista joka on vähän maustettua. Oonkohan kertonut tän jo? Glögiä ei sit juoda niin paljon oikeestaan. Vaan ihan pikkusista kupeista sillon kun porukka tulee syömään julbordia. Ja tosta maljan kohotuksesta vielä sen verran, että sitä täällä tehdään usein ja illan aikana useampaankin kertaan, ja sillon myös oikeesti katotaan toisia silmiin. Mutta laseja ei silleen kolauteta yhteen. No sit myös tietysti fikailtiin, ja sen jälkeen tuli jultomte (= joulupukki), joka tosin oli vähän... No, erikoinen. Mun hostsisko ja sen serkku, joka on 11v tyttö, närkästy vähän kun se oli semmonen et halus vaan heti juomista ja niin feikki kun olla ja voi. Mutta ne nyt olikin nuorimmat. Vois siis melkeen sanoa, että jultomte oli enemmänkin aikuisväelle, minkä huomaskin siitä et aikuiset nauro ihan tyytyväisenä, ja nää kaks nuorinta ei oikeen tajunneet ideaa. Ja tosiaan, ovesta sisään astuessa niin tää jultomte sanoi "Familj Pärkele!?". Hahah.

No kumminkin, täytyy sanoa että viihdyin aika hyvin, koska noi oli semmosta rennompaa porukkaa. Mun hostäidin puoleinen suku on vähän semmosta hienostoa, ja on semmosta jäykempää menoa, ja läppäkin on sit semmosta "hahahaa, olipas hauskaa." Kysymyksetkin on jotain semmosia että mitä sun vanhemmat tekee työksi, mikä mun mielestä ei oo kovin olennaista jos ei oo edes näitä ihmisiä tavannut. Sen sijaan nää sukulaiset kyseli jotain asioita joihin oikeesti teki mieli vastata ja oli tosi mukavia. Sain myös joululahjoja! Siltä hostisän veljen perheeltä ja niiden vanhemmilta. Oli tosi kiva. :) Ja nyt tästä siis, että en sano että en tykkäis hostäidin sukulaisista, mutta sanotaan nyt niin että oli ihan kiva kun pysty vähän slappna av (= rentoutua).

No, tän jälkeen mentiin sit kotiin avaamaan lahjoja. Ja voin sanoa, että en odottanut tämmöstä lahjamäärää. Mun perhe oli nimittäin lähettänyt mulle aika monta lahjaa ajatellen et oon vaihtari, mutta niin oli mun hostitkin panostanut! Aattelin et saisin ehkä kaks lahjaa, mut ei mitään, ne anto mulle ihan yhtä paljon lahjoja kuin muillekin perheen lapsille. Oli kyllä ehkä jo vähän noloa ottaa vastaan niin monta lahjaa, mutta toisaalta, pitäiskö mun olla se joka saa ihan minimaalisen määrän lahjoja ja kattoo vierestä kun muut saa yltäkylläisesti lahjoja? Sain siis hosteilta mm. Make Up Storen meikkikurssin mun hostsiskon kanssa, jolla meille tehdään meikit ja opetetaan samalla, ja sen jälkeen saadaan ottaa 500 kruunulla meikkejä mukaan! Sit esim. laukun ja muutamia vaatteita. Ja hostsisko oli virkannut mulle tosi hienon pipon. :') Kotoapäin sain mm. sykekellon/mittarin ja Lady GaGan levyn, mitkä oli kyllä tosi toivottuja lahjoja kanssa.

No mutta joo, siinä siis mun ruotsalainen julafton. Tänään mennään mun hostäidin sukulaisille sit viettään julaftonia numero 2, mutta tulee luultavasti oleen vähän erilainen. Sinne tulee myös hostäidin siskon perhe. No mutta, tunnen ainakin kaikki mikä on kiva. :)

God jul en gång till! Hoppas att ni har haft det bra!

13 kommenttia:

  1. God jul! Kuulostaa ihan kivalta tuo joulunvietto siellä Ruotsissa. Ja kiva kun saat viettää kaksi joulua. Toisen Sollentunassa ja toisen Lidingössä.Toivon että sulla on molemmista paljon kuvia.

    VastaaPoista
  2. Niinpä, ihan kivaa oli :) Toi 2. joulu oli ehkä vielä ruotsalaisempi, kun tanssittiin kuusen ympärillä ja sit syötiin riisipuuroa ja jokasen piti tehdä joku riimi ennen kun söi. Ja mua ei oltu varotettu tästä!! Joten keksin nopeesti päässäni tämmösen: Jag gillar gröt, för att den är söt :D Ja joo, on mulla jonki verran kuvia, mut ne ei oikeen onnistunu ku piti käyttää salamaa jne.

    VastaaPoista
  3. voisitko tehdä postauksen missä kertoisit miten koulun vaihdos on sujunut? oletko ollut tyytyväinen? oletko saanut uusia kavereita?

    VastaaPoista
  4. Joo tottahan toki, sit kun on vaan aikaa olla koneella. Tää vaan ei oo kovin kivaa toisten koneella alkaa kirjottaan, ku mulla menee siihe kumminki vähän enemmän aikaa. Ja kuviakaan en voi oikeen lisäillä. Mut kyllä jossain vaiheessa tulee! :)
    Ja en tiiä oliko noi kaks vikaa kysymystä niinku postausta varten vai muuten, mut siis oon ollu tyytyväinen, mutta on vähän vaikee tutustuu ihmisiin ku joka tunneilla on eri tyypit, mulla ei siis oo niinku luokkaa. Ja joo, oon saanu muitten vaihtareitten kautta jotain kavereita onneks.

    VastaaPoista
  5. Älä poista huonojakaan kuvia,sillä näkeehän niistä millaista siellä joulunvietossa on ollut.

    VastaaPoista
  6. Mä en oo taas pitkään aikaan kerenny kommentoida, ku lukio jatku taas ja nyt pitää panostaa siihen, että joskus ees valmistun!
    Mutta aattelin nyt kommentoida pikasesti(:
    Toivottavasti sulla oli ihana joulu siellä ja nautit siitä! Ja toi Make Up Storen meikkikurssi juttu vaikuttaa tosi kivalta, kelpais itellekki! :D
    Mä hokasin äsken, et mun kavereita on siel Rudbeckis!

    Nyt koitan olla aktiivisempi kommentoija(:

    VastaaPoista
  7. Moi!:) Mutta joo, on ihan hyvä et panostat opiskeluun, onks sulla enää siis vaan puolvuotta jäljellä? Ah, miten ihanaa. Ja oli mukava joulu, ja niinpä, toi lahja on kyl aika kiva! Ja hei ketä? Ehkä tiiän. Tai ainaki tunnen jotai muita vaihtareina olleita. Mut siellä tosin on niin paljon porukkaa et vaikee tietää :D

    VastaaPoista
  8. Mamma: Joo, en en. Mut tarkotan et tuli vähän tummia kuvia mistä ei niin hyvin erota ihmisiä!

    VastaaPoista
  9. Voisit laittaa tohon blogin alkuun jonkun talvisen kuvan kesäkuvan sijasta. Ja keväämmällä keväisen. Mitä mieltä oot?

    VastaaPoista
  10. Joo, ihan hyvä idea, mutta en tiiä jaksanko :D Tai että onko semmosia talvikuvia ruotsista, jotka sit kuvastais hyvin Ruotsia tai silleen :)

    VastaaPoista
  11. No, jos jaksat niin varmasti löydät talvimaiseman joka on otettu Slussenin suunnalta, sielä kallion päältä. Mutta ei kannata tietysti kauheesti aikaa siihen laittaa.

    VastaaPoista
  12. maija tee lyhyempiä kappalejakoja jatkossa! raskasta lukea noin pitkiä kappaleita:D ainakin mulle lukuvammaselle

    VastaaPoista
  13. Lukuvammaselle :D Haha, mutta joo, on toi yks kappale kyl ehkä vähän turhan pitkä!

    VastaaPoista

Tuliko jotain mieleen? Tell me about it!